Martina - Besök av Therese

Varnar för att det blev lång text...den handlar om hela min och Sunnys situation så vill ni veta så orkar ni läsa!

Therese var här idag och kollade först när jag red, sedan kände hon på henne lite själv. Fick mycket creed för att hon blivit väldigt fin på kort tid! ^^ Lösgjord, mjuk och fin i både munnen och genom kroppen. Stadig i formen vilket hon tydligen haft svårighet för och brukar alltid försöka slå sig fri.

Sånt är ju så himla roligt att höra! Sen är det inget fel på Sunny heller...hon är helt som hon brukar och Therese tyckte inte alls hon såg seg ut när jag red. Väldig framåt och gick på bra. Jag känner dock helt annorlunda, detta på grund av att jag vill ha ett högre tempo än vad Sunny är van vid att gå i och då tar det emot och hon försöker sega till för att komma undan. Men det var ju inget direkt som syns utan jag känner det. 
Men att jag vill ha henne i högre tempo är inget dåligt för Therese har tydligen ofta fått höra på sina träningar när det gäller dressyren att hon behöver få fram henne bättre. Att jag sätter igång Sunny på detta sätt med "högre" tempo än Sunny är van vid är bra för henne eftersom det är så hon ska gå för att kunna arbeta ordentligt.
Därför har hon också blivit så pass fin för att jag ridit på detta sätt.

Dock tycker jag fortfarande att det är jobbigt, att hela tiden ha känslan att det tar emot. Antagligen kommer detta släppa efter ett tag, men inte fören hon byggt upp sina muskler vilket kommer ta himla lång tid, säkerligen över ett år eftersom hon vilat så pass länge som hon gjort! Muskelbyggnad ska man aldrig stressa fram!
Jag hade önskat att hon haft mer Go i sig i dressyren än vad hon har nu. För som hon var de första dagarna så var hon helt underbar att rida och det är sådan hon är egentligen...men då var det nytt ställe och hon var mer på tårna. I hoppningen däremot kommer hon säkerligen vara mer vild än tam vilket jag ser fram emot mer. Men jag vill och behöver en häst som är ordentligt pigg även i dressyren, annars blir dressyr bara fy skam!

Å andra sidan kan man inte vara för kräsen när det gäller foderhäst heller, jag har ju ändå hittat mig en toppen ponny som jag redan fäst mig vid. Tänk om jag inte hittar någon som ens är i närheten av Sunny!? Skulle jag tacka nej till henne sen så kanske jag sumpar allt...inte nog med det så är ju hennes ägare toppen, vi tänker lika om allt och jag kommer övernes med Therese så himla bra!
Men samtidigt så vill jag så himla gärna få träna, träna med en häst med mycket framåtbjudning.
Jag känner mig väldigt kluven, för hon är ju redan min lilla Sunny och hon trivs i privat så himla bra nu.

Vi ökade fodergivan iaf eftersom hon går mer nu och jag ska prova rida med sporrar imorgon för att se om jag får en bättre känsla. Sen får jag prova ge henne havre om jag vill för det har hon fått förut vid igångsättningar. Men samtidigt så ska ju Sunny få vara den hon är och inte behöva ändra på sig för mycket, för hon går ju fortfarande fram bra bara att det tar emot för henne nu och kommer göra ett tag framåt innan hon orkar bättre.


Får rida för Karin så man kan disskutera lite med henne också. Hon vet alltid vad jag behöver och vilka hästar som är bra för mig!


Kommentarer
Postat av: Ida

vet ju inte riktigt hur hon är, men du skulle ju kunna testa rida ett dressyrpass kanske på terrängen eller på någon äng och se om hon får mer bjudning?:) och isf variera mellan ridbanan och ute:) bara en tanke alltså, jag känner ju inte hästen;)

2011-09-12 @ 00:27:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0