Julia - Hur mycket skyddar västen egentligen?

Mellan klasserna iförrgår pratade jag, mamma och pappa lite med en som jag har tränat för innan. Så kom vi in på ämnet ridväst och jag blev informarad om att jag kommer vara tvungen att tävla med väst i mer än ett år till haha. Så surt, för vet ni vad jag både läst och hört från många håll? Jo att en ridväst endast skyddar mot om man ramlar på en sten, bom eller liknande eller om man blir trampad. Egentligen så skyddar den alltså inte imot det som man tror att den ska skydda imot!

Många tror ju att en ridväst är en säkerhet och att man inte kan skada sej om man har det typ, men det stämmer inte alls.

"Skadorna kan bli mindre allvarliga, men kan inte helt undvikas. En säkerhetsväst skyddar inte ryggraden och förhindrar inte skador som uppkommit genom svår vridning, böjning, dragning eller klämning av kroppen"

Han resonerade så att en väst kan göra mer skada än nytta i vissa situationer eftersom man när man ramlar av gärna vill rulla ihop sej och det hindrar västen en ifrån vilket kan leda till att man blir trampad. Han pratade väldigt stark imot säkerhetsvästen och att man är tvungen att använda den på tävling om man är under 18 år och han är bror till en elitryttare så han har ju endå varit med en del.

Lyckligtvis så höll mina föräldrar delvis med när jag sedan frågade dom om vad dom tyckte så från den 1 januari 2013 vilket är det året jag fyller 19 och det första året jag får tävla utan väst så jag endast rida med väst om hästen är osäker eller så. Snacka om jag längtar tills dess haha!

Vad säger ni, är ni för eller imot väst? Argumentera gärna imot om ni tycker annorlunda! :D

Min åsikt är imot, den är ful, klumpig och om den inte ens skyddar ryggraden kan det vara. Hur ofta blir man liksom trampad eller faller rakt med ryggen på bommar när man ramlad av?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0