Julia - Ett år sedan.

Såg en text jag skrev för 1 år sedan. Kommer inte ihåg ridpasset men kommer ihåg hur rädd jag var om mitt huvud då.

För drygt ett år sedan ramlade jag av och slog i huvudet. Jag tappade minnet och kommer inte ihåg speciellt mycket från hela den dagen över huvudtagen även om olyckan hände på kvällen.
Vi skulle hoppa två (?) hinder på medellinjen iallafall och kom lite konstigt över det första så tänkte jag styra undan men så bjöd Topia och vi låg helt okej. Men så blev Topia osäker när jag blev det och då hade jag bestämt mej för att hoppa (dumt beslut) så hon hoppade typ bredvid hindret eller nått. Jag ramlade iallafall av men kände mej helt okej då. Hoppade upp igen och red lite och hoppade linjen igen.

Sedan började jag tänka och märkte att jag inte kom ihåg någonting. Jag försökte komma ihåg vad jag gjorde innan på dagen men det var helt tomt. Fick verkligen panik och ropade på Elin och sen kommer jag inte ihåg så mycket mer än att pappa drog mej ner från hästen.

Dom ringde efter ambulans men fick svaret att de skulle köra mej själv till sjukhuset.

Vi hade flyttat för en månad sen när det hände och när vi körde förbi vårat gamla hus så sa jag "Pappa skulle vi inte svänga in där?............. Eller har vi redan flyttat?....."
Flytten var planerad sedan länge så man kan väl säga att närminnet var borta och att jag mindes kanske 2-3 månader tillbaka. 
Just de orden jag sa där är iallafall det enda jag minns från bilturen till sjukhuset.

Efter det så hade jag väldigt dåligt minne i allmänhet. Folk kunde säga saker till mej så glömde jag det efter 1 minut och när jag blev påmind så hade jag ingen aning om att de sagt saker till mej. Kunde inte heller läsa böcker så att jag kom ihåg dom på kanske någon eller några månader.

Skrev iallafall såhär för exakt ett år sedan.
"Älskar att topia var så pigg och busig idag att jag inte ens vågade rida mer.. :( älskar verkligen när hon är på bushumör men idag var det verklgen inte roligt. jag är så himla rädd för att ramla av och slå i huvudet nu, har märkt hur extremt känslig jag är nu..när jag ramlade av på hoppträningen i torsdags nuddade knappt huvudet marken men endå så förstörde det mitt minne och huvudvärken kom direkt. så när topia började hoppa och skutta och jag flög hit och dit så gav jag upp. topia slänger sej nämligen framåt, bakåt, uppåt och åt sidorna, ibland för att hon blir "rädd" och ibland för att hon busar så ja. skrittade hemåt då ;) hon fick iallafall galopperat en del och jobbade med henne stundtals och då lyssnade hon bra, tragglade lite med byten så att hon byter på rak väg i kort samlad galopp. gick sådär då hon la ett bocksprång i varje byte xD
det är en extremt älskad puckohäst jag har asså, hade det inte varit för mitt huvud hade jag lätt fortsatt ridit med ett stort leende :D<3"

Saknar inte den tiden ett dugg haha! Gick ständigt och oroade mej för att slå i huvudet för efter en sån hjärnskakning kunde överansträngning eller slag mot huvdet leda till hjärnblödning!

Detta fallet orsakade min 4 hjärnskakning på bara några månader. Dock inte så kraftig denna gång som tur var!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0