Julia - Pelham

Red som sagt på pelham idag! Har tänkt på det ett tag men inte vågat riktigt, detdär med att betsla upp hästar är ju väääldigt negativt omtalat och jag har väl påverkats lite.

Men trots det så satte jag idag för första gången på ett annat bett än tredelat på min lilla prinsessa och jag är glad att jag testade det! Självklart så går en häst bättre och blir mindre stark på ett skarpare bett men Topia blev verkligen som en helt annan häst, på ett positivt och negativt sätt. Hon blev lite mer "uppåttänkande" (som t ex. stegringar), och hon stegrade riktigt högt en gång och jag höll inte i tyglarna när hon gjorde det så kunde inte annan än vänta tills hon gick ner, vilket hon har en tendens till annars också vilket är väldigt negativt, men samtidigt så kunde jag rida mer med henne i form och att hon inte bara böjde på nacken utan även slappnade av och lyssnade. Gick även att reglera galoppen riktigt bra, både långa och korta galoppsprång.

Sen till det mest fantastiska, påväg hem så finns det ett ställe som är ca 20 m brett och 70-80 m långt och så är det typ som en grusväg. Så påväg hem så red jag små serpentiner fram och tillbaka där och när vi kom till slutet så red Frida och Elin (som jag red med) hemåt och jag fortsatte att volta fram och tillbaka och hon var helt lugn. Frida och Elin var nästan 100 m bort och i vanliga fall så skulle hon vid det laget stå och stegra och snurra runt och göra ALLT (!!) för att komma till dom men idag så var hon helt lugn. Så testade jag att börja rida serpentiner bortåt och red längre och längre ifrån Frida och Elin och Topia var fortfarande helt lugn, arbetade bra och flyttade för skänkel och allt. Det har inte gått att göra så någonsin annars. Det måste bero på bettet, eller?

Det var utan tvekan den underbaraste uteritten någonsin typ, vi galopperade på en sandstig i skogen, världens mysigaste typ. Vi galopperade på en väg som i ca 50-100 m var täckt av vatten. Att kunna reglera galoppen, att inte behöva vara orolig alls att hon skulle sticka, att ha en helt lugn och harmonisk häst helt enkelt. Kändes underbart.

Är dock inte säker på hur jag ska gå vidare med detta. Om hennes påhitt med att inte kunna vara ensam ute försvinner kanske det är värt att rida lite med pelham bara ute, och att även kunna reglera henne lite mer i galoppen. Det är så himla svårt, väga för och nackdelar och även det att hon kan bli annorlunda i munnen efter det.

Någon som har någon spontan åsikt efter att ha läst texten, vore tacksamt för jag känner mej lite kluven.

Kommentarer
Postat av: Karin

En kompis till fick order att betsla upp hennes fyr nästan fem år gamla häst för hon var farlig när hon hoppas, hästen lyssnade inte! Detta utav en av Sveriges mest framgångsrika unghästutbildare! Hon sa växla varannan hoppträning så att hon lär sig och du kan sätta henne på plats utan att rycka, slita och dra samt bråka med henne för det gör allt bara värre och en häst som förknipar situationer med dåliga egenskaper är en farlig häst. Nu fick du Topia att inse att det faktiskt inte är farligt och vara ensam att utritter är kul.



Jag ser inget negativt med uppbettsling så länge man vet vad man gör och har en ordentlig anledning till det.

2011-09-12 @ 01:45:04
Postat av: Erica

att betsla upp hästen är verkligen inte fel om man gör det av en anledning och inte för att vara häftig! Jag betslade upp mitt halvblod i skogen till just en 2delad gummi pelhamstång, just för att han blev så sjukt stark i hoppning men framförallt i skogen så med det vanliga bettet fick jag DRA i honom, observera att han var sjukt välriden så det har inte med det att göra. Med pelhamet fick jag fram mina små fina signaler och han kunde få galoppera i fritt blås.



Ge det en chans Julia, variera bett. Det är bra! Jag varierade mellan gummi pelham, tre delat tränsbett, kandar, kandarstång, hackamore. Han mådde aldrig dåligt! =)

2011-09-12 @ 10:07:34
Postat av: JENNY

vilken härlig bild =)

2011-09-12 @ 11:11:43
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: Becky

Om det kändes bra och så tycker jag att du kan ha pelham! :)



För det kanske ger henne en chans att förstå att det inte är farligt om du också känner dig trygg med att hon inte sticker iväg och sådant (påstår inte att du är osäker, men jag skulle nog vara liiite osäker om min häst helt spontant skulle bralla iväg :()



Hoppas du förstår vad jag menar hehehe, tycker iaf att du ska göra det som känns bäst! :D Variera bett är faktiskt väldigt bra så skadar henne iaf inte :)

2011-09-12 @ 17:33:42
URL: http://shinyriders.blogg.se/
Postat av: amelie - stallviggeby.blogg.se

Jag provade rida min häst med kimbelwick för att han stack med mig. Det gjorde jag för att han verkligen bara tog tag i det tredelade och sprang, det gick inte att göra något. Men med kimbelwick så blev han galet mycket lugnare , inte så att han lyssnar för minsta lilla vink men det är en otrolig skillnad .



Jag tycker det känns 100 gånger bättre att knappt ta i honom med kimbelwick en att slita i honom med det tredelade. Nu när jag ridit med kimbelwick i några veckor så funkar det tredelade också super , han sticker inte där heller ! :) Kan tom rida ut på hackamore utan att han drar. Men använder kimbelwicket som variation.



Jag tycker verkligen inte att det är något fel att betsla upp om man vet vad man gör och om man känner skillnad så tycker jag verkligen inte att man ska tycka det är fel. Det är mycket roligare att kunna mjukrida en att behöva slita :) Gör det som funkar bäst för er och kanske är pelham något som kommer göra skillnad sedan för er om du skulle byta tillbaka till det du red med innan :)

2011-09-13 @ 16:36:59
URL: http://stallviggeby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0