Julia - Det allra mest grundläggande

Maria, min tränare alltså hade ganska bra koll på hur Topia betedde sej när hon blir lite sur så igår började hon provocera henne lite och det tog typ 1 sekund innan Topia var skitsur verkligen. Då hoppar hon runt, ställer sej och blir allmänt dryg att ha och göra med. Hon gjorde det lite för att kunna få säga till henne att det inte är okej och även för att testa på vilket sätt det är bäst att lösa det.
Hon började den med att få henne att flytta sej för skänkeln, inte direkt skänkelvikning men endå att hon skulle flytta sej undan.
Topia brukar oftast bli lite sådär "Måste jag verkligen göra det?" och det var lite den attityden hon ville ha ur henne. Hon la jättemycket fouks på att få henne att sluta tänka så och mer vara villig till arbete. Efter kanske 5-6 gånger så var Topia fin och medgörlig. Och hon var verkligen jätteavslappnad!

Sen började hon att göra halter. Skritt - halt - skritt - halt osv. Hon skrittade och gjorde halt och sen gav efter på tygeln direkt för att Topia skulle slappna av i munnen. Hon skulle fortfarande stå stilla. Så höll hon på så ett tag. Hon skrittade kanske sammanlagt 30-40 minuter.

Sen i traven så la hon inte så mycket energi på annat än övergångar till skritt samt att hon skulle kunna flytta henne lite för skänkeln även där. Hon jobbade ingenting alls med formen utan Topia bara gick där av sej själv.

I galoppen så var det inte heller så mycket speciellt jobb. Hon kände på henne, red igenom henne och gjorde lite övergångar.

Sen var det min tur fast jag travade bara lite för hon var helt slut haha.
Kändes super iallafall!


Maria sa att jag skulle ta bort all fokus från formen, fokus ska till 100 % ligga på att hon är mjuk, lydig och känslig i både mun och för skänklar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0