Martina - Träning lösa tömmar

Några av er vet att jag ibland, eller snarare under varje pass rider med "lösa tyglar"! Inte hela tiden men oftast när jag travar av, kanske lite i uppvärmningen också. Jag har förr försökt förklara varför men inte riktigt känt att jag fått till det :P Jag har nämnt att det är för att jag tycker det är viktigt att hästen hittar sin EGEN balans, rytm och form och det är dessutom oerhört lösgörande så ni anar inte!

Nu när jag kom hem såg jag att Linn som driver dressyrmupparna.se själv börjat prova på det fast hon gör det ju då från marken! Tyckte det var väldigt roligt och spännande att se. 
Jag fick ju själv idén från Akademiska dressyren så jag rider med lösa tömmar uppsuttet, det blir nog inte riktigt samma grej eftersom från marken får man ju använda kroppsspråket vilket man får göra uppsuttet också fast med mera vikthjälper, men principen är den samma. Linn lyckades i alla fall ge en bättre och MYCKET kortare förklaring än vad min var haha :D

"När man tränar lösa tömmar lär sig hästen att finna balans och bärighet själv utan att hänga i några tyglar"

Just det där med att hästen inte har några tyglar att "hänga" i eller ta stöd i gör mer skillnad än vad säkert de flesta av er tror! Jag hade ALDRIG fått Sunny så fin som hon faktiskt blev på bara knappa två veckor om inte jag tränat med lösa tömmar. Man känner skillnaden direkt passet efter så jag rekomenderar verkligen alla till att prova. Jag har aldrig tränat för någon hur man i regel ska göra utan har bara kört på egen känsla vilket funkat super :)
Har bara bilder på när jag prövade det med Megan för ganska länge sedan! Man kände skillnad direkt på henne, hon var helt annorluna redan samma pass på korta tyglar sen! Riktigt roligt resultat :P







Jag ska helt klart köpa tömmar och prova ifrån marken också! Tror att det är svårare speciellt eftersom jag knappt ens kan longera haha! Men säkerligen mycket mer givande när hästen även slipper ryttare på ryggen helt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0