Julia - förberedelser del 3

Jag brukar alltid börja ta ut Topia ungefär 25 starter innan jag ska hoppa. Då har man ju ungefär 50 minuter på sej vilket jag tycker räcker. Vissa rider ju fram i typ 1 timme men för mej är det ganska konstigt eftersom hästen ska orka två klasser oftast.

Skrittar helt fram henne ute och det brukar ju oftast finnas möjlighet till det. Finns det bra grusvägar så travar jag även fram i 5-6 minuter på halvlånga tyglar bara för att vi båda ska komma igång och kunna slappna av.

När jag sen kommer in i paddocken så brukar jag inte göra så mycket mer än just värma upp henne. Jag tycker att det räcker med 15-20 minuter på framridningen och sen de 10-12 minutrena man brukar få på framhoppningen.

På framridningen ligger fokus på att hon ska vara avslappnad och inte springa och spänna sej. Formen är ganska oviktig. Jag brukar göra mycket tempoväxlingar och sen i galoppen så gör jag en del byten mest för att det ska sitta i henne att byta av sej själv, det är extremt sällan jag behöver be henne byta galopp inne på banan vilket är väldigt skönt! Det med byten faller sej väldigt naturligt för henne eftersom jag gör det såpass mycket.

Innan jag börjar hoppa fram brukar jag ge henne en skrittpaus så att hon kan hämta andan lite. Jag har alltid någon med mej inne på framhoppningen för att kunna få hjälp med att höja och sänka. Standerden är ju typ att man ska hoppa "lilla" 4 gånger och sen räcket och sen oxern. Jag brukar istället göra så att jag sänker räcket till 60-70 och rullar på det två gånger, sen upp till kanske 90 en gång och sen till den riktiga höjden en gång. Sen tar jag oxern när den ligger paralellt på den riktiga höjden 1-2 gånger. Brukar alltså bli 5-6 språng vilket jafg tycker är lagom. Jag tycker inte att det är snällt mot hästen att hoppa så extremt myckt mera eller mindre utan det är ganska lagom!

Sen får hon en paus tills vi kommer in på banan. Jag föredrar att få rida där inne medans ekpiaget före hoppar men det är ju inte alltid man får det. Får man det så brukar jag rida runt på alla möjliga sätt och snirkla runt hindren så att hon känner sej bekväm och avslappnad.

När jag går banan så bestämmer jag alltid vart jag ska rida innan starten och vart jag ska fatta galopp osv. Jag tittar även ut så att jag vet exakt vart starten är så att man inte råkar rida igenom den.

Sen är det bara att tuta och köra. Och ha så roligt det bara går, för att tävla är ju det roligaste som finns! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0