Julia - Förberedelser del 2

På kvällen innan tävlingen så brukar jag alltid ta isär alla delar, putsa av och fetta in alla lädersaker men tar det lite mindre noga med sadeln. Den putsar jag bara under och över kåpor samt fram och baksidan (typ knäklossarna där framme och baksidan av bakvalvet typ). Tvättar sen noga av senskydd och stigbyglar. Orkar jag så putsar jag av dem med sån "silverputs".

Sen sätter jag ihop träns och på med stigbyglar, det blir jobbigt om man glömmer dem! På med sadelöverdrag och så ser jag till att sadelgjorden ligger under sadelöverdraget, inte så kul att glömma den heller. Jag brukar även se till att titta vad jag har för hästnummer och sätta på nummerlappen. Har den alltid på martingalen eller på vänstersidan av tränset om jag inte har martingal.

Sen in med allt i bilen och transporten och när allt är inne så går jag igenom allt i huvudet.
Min packlista ser ungefär ut såhär:


Till Topia utrustningsmässigt:

Träns, ser till att alla remmar är med.
Huva/huvor (om jag ska ha det)
Martingal och nummerlapp
Senskydd
Sadel, sadelgjord, stigbyglar
Schabrak
Padd
Ländtäcke om det behövs
Röd rosett till svansen


Till Topia i transporten:

Täcke
Extra grimma
Grimskaft
Pall (att hoppa upp ifrån hehe)
Hö i hönät att äta påväg till/från.
Löst hö, ungefär 4-5 kg
Kraftfoder, betfor och pellets. Blöter upp det hemma!
Vatten i en vattendunk
Vatten/foderhink
Ryktlåda


Till mej:

Hjälm
Väst
Kavaj
Spö
Stövlar
Extra ridbyxor
Vantar (brukar dock aldrig använda dom haha!

Vet inte om jag glömt något nu, misstänker ni det så är det säkert så. Jag brukar alltid i sista sekund även gå och plocka med mej allt som ser användbart ut i stallet, till exempel kniv, sax, extra spö, osv.

Hur jag gör med Topia är lite olika, ibland för hon bada, ibland inte. Ibland blir hon knoppad och ibland inte. Brukar iallafall som minst borsta av henne noga, spruta pälsglans i svansen, borsta igenom man och svans och pannlugg. Brukar sedan avsluta med att noga tvätta av hovarna.

Tycker att smutsiga hovar drar ner det allmänna intrycket väldigt mycket och är därför noga med dem. Brukar blöta ner dem, sen ta en grov borste med schampo på och gnugga ordentligt. När jag gjort det så spolar jag av igen. Vips så har man sånna fina chokladvita hovar eller fina mörka hovar där man ser varenda liten färgskiftning i. Så fint blir det hihi!

På morgonen får hon mat tidigt så hon hinner äta i lugn och ro. Sen byta grimma och täcke och sen på transporten. Hon brukar oftast vara snäll att lasta men vill hon inte gå raka vägen på tar jag det bara lugnt och låter henne komma på när hon vill. Det är ingen idé att börja morgonen med att bråka så det undviker jag alltid. Använder inte heller transportskydd på henne för när hon har det så skadar hon sej ännu mer än annars eftersom hon inte smidigt och lätt kan trampa om i svängar och kurvor. Har hon skydden så hoppar och sparkar hon bara i varenda kurva.

Väl på transporten brukar hon äta lite hö och få någon godis, idag var det vindruvor som hon blev bjuden på. Det är nämligen supergott med vindruvor om man är en liten Topia :D

Hade förberett med massa bilder med det funkar självklart inte så dom kommer i eftermiddag istället då haha. :))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0