Julia - äntligen!

Äntligen funkar blogg.se, är back on track nu alltså! :D

Idag, mina vänner, så gick Topia bra! Kunde verkligen komma till ridning och slapp sitta och bromsa hela tiden. Hon släppte jättefint och kändes fin och positiv. Jag är van vid att behöva bromsa hela tiden så i början när hon var så lugn och fin så satt jag mest där men kom sen ihåg vad min tränare alltid tjatade om innan, att jag måste rida, rida, rida och få igång kroppen på henne bättre.
La till benen och sitsen mycket mer och under mej så började Topia verkligen jobba och trampade på och tog för sej mycket bättre. Fick verkligen en wow-känsla där!

Började värma upp på en serpentin längs varje långsida och lät henne flytta sej lite undan skänklarna och avancerade sen och la dit volter och omställnigar. Tillsist la jag in galopp på den större av volterna och skiftade på lite småsaker för att få annorlunda varje gång.
<- klickbar bild

Började gå in på serpentinen och la sen en volt åt ena hållet och sen en åt andra hållet och sen ut på serpentinen igen. Gjorde den ena volten lite större och den andra lite mindre och ställde henne utefter voltens storlek.
När hon var tillräckligt uppvärmd la jag in galopp på den ena volten.

Övningar som denna är perfekta för Topia som väldigt lätt stressar upp sej. Samma sak om och om och om igen fast endå måste hon ha något litet nytt att jobba med för att inte bli för ofokuserad. Brukar nästan alltid rida såhär och helt och hållet ta bort fokusen från form och hur hon jobbar. Det viktiga är takten i traven, att hon lyssnar för hand, skänkel och sits. Sen kommer formen utefter det och då är hon oftast mycket mer lugn och avslappnad när hon väl kommer dit.

Asså Topia är så söt ibland, hon var väldigt nöjd med sej själv när vi ridit färdigt och bara stog där och väntade på att få nån liten godis när jag lagt på henne täcket haha! Charmknutte är vad hon är :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0