Tickande bomb

I fredags så vilade Topia så igår kändes det inte som en bra idé att rida ut på henne och få ur henne lite energi. Jag överskattade dock min häst lite när jag trodde att energin skulle ta slut eller åtminstone minska.
När hon är riktigt pigg så har hon vääldigt lätt för att lätta fram vid minsta lilla. Det är inte så hon stegrar högt men hon har väldigt lätt för att resa sej lite smått. Samtidigt så kan hon tvärnita och kasta sej om eller helt enkelt gå fram helt lugnt. Det är med andra ord väldigt växlande och det gör det väldigt svårt att rida vettigt eftersom jag måste vara beredd på ALLT.
Vi började trava på en grusväg och jag fick nästan direkt börja göra halter för att få henne med mej. När vi sedan kom upp på ett ställe där vägen är typ 20-30 m bred så började jag göra serpentiner fram och tillbaka för att få henne lydig.
Vi red till en liten stig i skogen där det är små hinder uppbyggda. Topia har varit där ett antal gånger så hon visste direkt vad som var på G och började studsa runt direkt. När jag red upp mot hindrena första gången skrittade jag först och gav henne sen klartecken att börja studsa/galoppera. Hon började studsa med småsmå steg och allt eftersom lät jag henne länga stegen. När hon var över första hindret (det är tre på rad) så exploderade hon och tog de två sista sprången i bara farten. Efteråt så laddade hon och bockade tills jag fick stopp. Som tur var så stannade hon efter bara ett 20-tal meter så det var ingen fara. Samtidigt som det är lite jobbigt att hon är så explosiv ibland så är det även lite roligt för man känner glädjen i hela henne vilket jag inte kan neka henne.
Sedan red vi ner och red dressyr i ett av grustagen. Det är jättestort och bra där med bra underlag. Red en del lösgörande för hon var lite stel och försökte slingra sej undan. Krävdes all min koncentration för att hålla alla delar på henne men när det väl gick, wow säger jag bara! Allt bara klaffade och istället för att köra upp huvudet i luften så fort jag gör en förhållning så böjde hon sej bara lite extra och jobbade på ännu bättre. Dreamfeeling jao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0