Täcken

Den här tiden på året är så jobbig tycker jag när det gäller täcken på hästen. Ena dagen kan det vara råkallt och minusgrader, nästa kan det vara hyfsat bra i luften och några plus grader!

Innan Sheela klipptes var det ju lugnt, då hade hon så pass tjock päls och kunde hålla sig lagom varm själv. Hade endast ett regntäcke på henne för att hon rullar sig varje dag! Och blöt lera i tjock tät päls är inte roligt ;)
Men nu så vet jag inte vad jag ska sätta på henne egentligen...vissa kör ju med dubbla täcken redan vilket jag tycker är väldigt onödigt. Vänjer sig hästen vid det nu så lär den frysa med dubbla täcken när det är -20 ute!

Sheela har just nu ett ganska tunt men fodrat regntäcke. Känner man under täcket så känns hon lagom varm men då har hon hunnit stå inne ett tag också. I och för sig är temperaturen ute och i stallet ungefär den samma. Men man blir ändå nojjig de dagar som det är varmare för då hade hon ju inte behövt fodrat eftersom hon inte är klippt på ryggen och rumpan, men sen kommer ju vissa frostmornar då det är minusgrader ute och att stå och frysa är ju inte kul det heller!

Vad för täcke/täcken har ni på era hästar under denna tiden på året? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0