Sheela presentation

Namn: Sheela
Kön: Sto
Ålder: 19år
Mankhöjd: 138cm
Färg: Fux

Sheela har under sina yngre dar tävlat i hoppning upp till medelsvår och upp till LA dressyr. Hon är en pigg och levnadsglad ponny som uppskattar människor. När man står och ryktar henne på halsen brukar hon trycka huvudet mot en och vill bli kliad i pannan :)
Elin som har en storhäst i samma stall som mig äger henne och tävlade henne förr. När hon blev för gammal för att tävla Sheela lånade hon ut henne och tyvär hoppade den tjejen sönder henne så hon är triangelmärkt för bägge frambenen. Sheela tålde helt enkelt inte att tävla varje helg och hoppa högt nästan alla dagar i veckan (men vilken häst gör det!?) så hennes framben tog stryk. 
Nu det sista innan hon kom till mig så var hon utlånad till en tjej som red henne någon gång i veckan bara och mycket vila mellan. På grund av triangelmärkta framben, hennes ålder och att hon inte jobbat på ett bra tag så rider jag henne väldigt försiktigt. Hon ska tåla en del fortfarande och hon har hoppat med tidigare tjejen som lånade henne och det har hon klarat av bra.

Men eftersom att jag börjar rida henne på ett helt annorlunda sätt, kräver att hon ska arbeta så tar jag det väldigt försiktigt. Det händer ju nu i början att hon blir hängig i formen och lägger lite för mycket vikt på frambenen. Hon har inte varit halt på flera år men man kan ju ändå aldrig veta!
Men annars är hon väldigt pigg fortfarande och tar vissa galoppfattningar på mindre än en sekund haha!

Jag trodde aldrig att jag skulle vilja ha kvar henne pga hennes ålder och att hon är triangelmärkt. 
Men jag tycker hon är rolig att rida, trivs med henne väldigt bra och det väger upp så sjukt mycket! När jag träffar en häst som jag verkligen gillar så märks det så tydligt. Helt plötsligt så spelar det inte längre någon roll om jag kan träna hoppning eller inte, jag tycker det är lika roligt att träna på den nivå som hästen klarar av även om det så bara är små kryss. Även fast hon är stelare än stelast och försöker köra sitt eget race hela tiden så sitter man bara där med världens leénde ist för att bli irriterad! Det är underbart att känna så. 
Jag har ännu inte bestämt helt och hållet hur jag ska göra, det är svårt för den andra ponnyn jag provat är så himla fin och rolig den med....
Jag har till november månad ut på mig innan jag ska bestämma hur jag vill göra!


Nu vet ni lite mer om vad det är för ponny jag rider just nu i alla fall :)

Kommentarer
Postat av: Hanna

verkar vara en härlig liten häst :)

2011-11-16 @ 19:52:58
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker att sålänge du tycker det är roligt att rida OCH sköta olm den hästen borde du ta henne. Skall bli spännande att se hur du gör. En häst som är trevlig att sköta om och rolig att rida väger upp så otroligt mycket. Sen spelar det ingen roll vilken nivå man ligger på tycker jag :)

2011-11-17 @ 12:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0