Lektionen igår

Jag och Sheela var i princip överallt och ingenstans samtidigt igår x) Med andra ord, överallt men aldrig där vi skulle vara!
Jag vet faktiskt inte vad som tog åt lille Sheelisen, hon brukar vara pigg, men hallå...igår var hon helt crazy!
Hon brukar aldrig vara stark, brukar alltid bryta av från galoppen när hon ska och brukar dessutom kunna bli ganska seg av sig om man så bara får henne att börja jobba det minsta.

På ena långsidan skulle man komma i galopp, bryta av till skritt ungefär i mitten och sedan fatta förvänd galopp, då på rakt spår alltså. Jag tänkte att bryta av till skritt och de blir ju inte svårt, Sheela lyssnar ju så pass bra på övergångar...det med att fatta förvänd galopp förväntade jag mig få jobba med lite då det säkerligen var länge sen som hon övade på förvänd galopp, om hon nu ens gjort det någon gång i sitt liv. Hon är ju 19 så antagligen sitter ju vilken galopp som är rätt inpräntat i hjärnan på henne och att försöka övertala en gammal dam att för tillfället göra "fel" kan ju vara nog så kämpit ;)
Men jag kan väl säga som så att det blev ingen skritt på långsidan för oss haha! Och jag blev så förvånad själv att hon inte lyssnade som hon alltid gör utan bara körde vidare....Sheela tyckte det skulle vara galopp hela vägen ist och så blev det för det mesta! xd
Och när jag fattade galopp kastade hon sig inåt i varje fattning och rejsa runt gärnet på volten där - Hej kontroll jag har på min ponny!? x)
Så gjorde hon varenda jäkla gång fast jag planerade innan, rörde på bettet, böjde henne i sidan så hon inte kan kasta sig inåt och tryckte igång galoppen endast med sätet...
Sista gången blev det dock bra för först då var jag så smart så jag fattade galopp tidigare, innan hon hann tänka att här är det galopp! Då jobbade hon ganska bra ändå :)

Jag vet att jag hade kunnat vara hårdare mot henne också, mycket mer bestämd och jag tar på mig att det gick som det gick för vi fick väl egentligen inte ut så mycket av lektionen. Men hon brukar verkligen inte vara sånhär och när hästen tycker att det är latjolajban och har roligt så vill man samtidigt inte bara sätta den på plats heller!
Jag hade i alla fall roligt jag också och är nöjd över får "fina" insatts ändå haha :D Även om Karin lät lite besviken på mig efteråt och tyckte jag hade varit alldeles för mesig mot Sheela! :P






Hon kommer bli så fin lilla Sheela ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0