Akademisk Dressyr

Denna vecka är det teorivecka i stallet och igår skulle Therese min gammla svenska lärare visa Akademisk dressyr.
Jag är väldigt intresserad av just Akademisk ridstil och det är ju såklart lite spännande att se Therese med hästar när man bara sett henne framför sig i ett klassrum innan.

Tyckte det var bra det hon berättade, hon vet verkligen varför hon har valt att följa just den akademiska dressyren och jag hängde med i och förstod precis allt hon sa. Jag har ju både fått lära mig om detta sedan tidigare och läst mycket själv. Hon visade lite när hon red efter att hon pratat en del och hon hade sin Billy med sig som var en häst som hade svårt för att slapna av. 
Men det var så härligt för hon satt kvar så lugnt på lilla Billy även när han spände sig precis som det ska vara. Många ryttare tycker jag har svårt att slappna av och tjafsar gärna med hästen i onödan, sitter man bara kvar och är lugn så släpper allt!!! Åh jag var så sugen på att få vara med där nere på en häst själv och köra akademiskt. Även om jag aldrig prövat helt på riktigt så har jag verkligen känslan för det och jag VET att jag en dag kommer att välja att gå över nästan helt till det. Samlingarna och det lugna fina sättet man jobbar på ger en sån otroligt grym känsla.
Och så fina som hästarna blir...! 
Therese sa nått väldigt bra också: Dressyr är till för hästen, inte tvärtom - vilket man nog behöver tänka på ibland när man rider.

Två stycken fick vara med på ridskolehästar också som Therese instruerade från marken och jag kände bara hur frustrerad jag blev haha! Hade dom verkligen inte hängt med på NÅGONTING? Det kliade i hela kroppen och jag ville bara få sitta upp på en häst ist för dom haha!

Har länge velat köpa en kapson och bara börja träna på avslappning med hästen från marken. Har läst mycket om avslappningsövnigar och sett lite också. Måste seriöst göra det för det är så himla roligt :D

Bent Branderup med Hugin i en piaff - En för mig sann förebild inom Akademisk ridkonst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0